Last days in paradise

28 januari 2013 - Phu Quoc, Vietnam

Aanstaande vrijdag zijn we alweer thuis. De tijd is omgevlogen!
3 weken geleden kwamen we vanuit Thailand Cambodja binnen. Siem Reap vonden we wel wat weg hebben van de Spaanse costa. Heel veel terrassen, eettenten, stralend weer en een goede sfeer. Siem Reap is zo toeristisch door de Angkor Wat en dit werelwonder moest natuurlijk bezocht worden. We hadden gehoord en gelezen dat Angkor goed per fiets bezocht kon worden en wij als fietsfanaten doen dat natuurlijk veel liever dan per tuktuk. Om 4 uur 's morgens stond de wekker en na 3 kwartier flink doortrappen waren we dan eindelijk bij de Angkor Wat. Met nog 250 andere toeristen. We moesten nog even wachten totdat de zon opkwam, maar gelukkig verkochten ze koffie. We hebben wat mooie plaatjes van de Angkor Wat kunnen schieten. Na zonsopkomst zijn we Angkor Wat van binnen gaan bezoeken. Daarna sprongen we op de fiets en zijn we naar Ta Promh gefietst. Dat was weer minstens een half uur fietsen en het begon al aardig warm te worden. Ta Promh is vooral bekend door de Lara Croft Tomb Raider films. Die hebben we nog nooit gezien en staat nu dus op het lijstje met films die we nog moeten zien, onder The beach met Leonardo di Caprio.
Na Ta Promh zijn we naar Angkor Thom gereden. Dit is een ommuurd terrein waar meerdere tempels staan. Onder andere Bayon. De tempel met de grote stenen gezichten. Toen waren we wel kapot. Inmiddels was het bloedheet en hadden we er al flink wat kilometers opzitten.
Na Siem Reap zijn we naar
Phnom Penh gereisd. Daar hebben we de killing fields bezocht. Hier werden in de tijd van de rode Khmer en Pol Pot veel slachtoffers vermoord. Tussen 1975 en 1979 zijn hier minimaal 17.000 mensen gedood. Om kogels te besparen werden baby's vermoord door ze tegen bomen aan de slaan en werden schedels ingeslagen met scheppen en de achterkant van geweren.  De audio tour was erg goed en dit maakte het bezoek indrukwekkend. Op het terrein staat nu een groot monument waarin veel schedels en andere botten liggen.
Na de Killing Fields zijn we naar s-21 gereden. Dit is een oude school die in de tijd van de rode khmer dienst deed als gevangenis en martelkamer. Bijna alle mensen die hier gevangen hebben gezeten zijn op de killong fields vermoord. Slechts 7 mensen hebben het overleefd.
Omdat ons hostel geen plek meer had en we Phnom Penh niet een hele mooie stad vonden hebben we dezelfde middag nog de bus naar Sihanoukville gepakt. Sihanoukville ligt aan de kust en heeft heel veel strand en eilandjes. We hebben hier ons Vietnamese visum geregeld. Die hadden we binnen 10 minuten. Verder hebben we lekker een scooter gehuurd en hebben we heel veel op het strand gelegen. Ook zijn we nog naar een festival geweest. Was erg leuk!
In Sihanoukville kwamen we een advertentie van Crusoe island tegen. Slapen in een tentje op een onbewoond eiland. Dat leek ons wel wat. Na een uur varen kwamen we aan op het eiland. Super mooi en we vonden een mooie plek om te slapen op het strand. Het klonk allemaal heel goed, maar we hebben super slecht geslapen! Als je naast de zee slaapt maken de golven veel kabaal. Verder hadden we last van beestjes, ritselende dieren en boten die je langs hoort varen. Verder was het wel heel leuk, maar als je twee nachten slecht slaapt ben je blij dat je weer in een "gewoon" bed kan slapen.
Na iets meer dan een week in Sihanoukville zijn we naar Kampot gegaan. Dit is een rustig en klein stadje. In Kampot hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar Kep gereden. Een nog kleiner en rustiger stadje. De weg ernaartoe was fantastisch. Vol gaten, stoffig en bloedheet, maar het uitzicht was adembenemend en we hadden het gevoel dat we écht in Cambodja waren. We aten op een marktje waar het eten in pannen stond uitgestalt en waar we eerst alles mochten proeven voordat we een keuze maakte. In Kep zijn we verder nog met de scooter door het national park gecrosst.
Na Kampot besloten we alvast naar Phu Quoc, Vietnam te gaan. Daar zitten we nu. Een groot eiland in het Zuiden van Vietnam. We hebben veel zon, zee en strand. We hebben 2 dagen een scooter gehuurd en zijn naar het noorden en zuiden gereden. Verder hebben we de night market bezocht en zijn we gister op een snorkel en vis trip geweest.  Woensdag vertrekken we naar Ho chi minh city. Daar zijn we nog van plan om naar het oorlogsmuseum te gaan en nog wat souveniers te scoren.
We hebben nog een paar dagen om te evalueren maar we kunnen nu al concluderen dat we een super goede tijd hebben gehad. Dat het samen ook heel goed ging en dat we het nooit zullen vergeten. We hebben super veel zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Tot snel! xxxx