Laos

5 december 2012 - Chiang Mai, Thailand

Na een bustrip van 22 uur kwamen  we vorige week maandag in Laos aan. Het was een heel avontuur. We moesten uit de bus van Halong Bay die ook al 4 uur duurde snel de bus halen richting Vientiane, de hoofdstad van Laos. We hadden net 5 min om naar de wc te gaan en toen stond de volgende bus alweer te wachten.

In de slaapbus kregen alle niet-Vietnamezen de verrotste plekjes in de bus. We lagen dan ook met z'n vijven naast elkaar achter in de bus, bovenop de motor (lekker warm) met ijzeren rekjes tussen ons en we konden ook niet plat liggen of op ons zij, ideaal dus. Tom, een Engelse jongen had valium bij zich maar dat bevorderde het slapen ook niet echt. Pas toen we om 3 uur 'nachts bij de grens aankwamen vielen we in slaap. Bijna een etmaal met zn 6en op een paar vierkante meter liggen schept een band en zo besloten we om met zijn alle een hostel te delen in Vientiane.

Dinsdag zijn we door de stad naar de Pha that luang tempel gefietst. Dit is de belangrijkste tempel van Laos en staat ook op alle bankbiljetten afgebeeld. Hier was een festival aan de gang om door het schenken van geld en bloemen van kaarsvet de monniken te eren.

Woensdagochtend hebben we Vientiane ingeruild voor Vang Vieng en zijn we gaan tuben. Helaas zijn alle barren langs de rivier gesloten omdat er afgelopen jaren teveel doden zijn gevallen. We sliepen in een mooie bungalow langs het water en keken tegen de bergen aan.

Vang Vieng ligt tussen bergen en heeft veel mooie natuur. Donderdag hebben we met zijnn 6en een scooter gehuurd en zijn we op zoek naar gegaan naar een waterval. Die konden we helaas niet vinden maar de grot en blue Lagoon gelukkig wel. 's Avonds hebben we hotpot bbq gegeten. Dit is een soort van groot uitgevallen ijzeren citruspers waar kolen onder zitten. In de geul doe je water, ei, noodles en groente en in het midden het vlees.

In Vang Vieng zijn we Dennis tegengekomen. Dit is een collega van Merel en hij is inmiddels met ons meegereisd naar Thailand.

Vrijdag hebben we de bus naar Luang Prabang genomen. Daar aangekomen had het guesthouse waar we inwilden niet genoeg kamers. Gelukkig lopen er genoeg mannetjes die nog wel een kamer vrij hebben. Van het eerste guesthouse (het leek meer op zijn eigen huis) waren we niet echt onder de indruk. We waren met zijn 5en en hij wist ook nog wel anders (bij zijn zus). Een vijfpersoons kamer, haha. Uiteindelijk sliepen we met zn 3en in die kamer en konden we ook nog een kamertje beneden krijgen voor de mannen die niet bij elkaar in een tweepersoonsbed wilde.

Luang Prabang was wel een leuke plek langs de rivier. Leuke restaurants en barren en een grote night market. Zaterdag hebben we een tuktuk naar de Kuang Si waterval genomen en hebben we 's avonds gebowld. Zondag hebben we bij het zwembad gelegen en zijn Julia en Jasper richting het noorden van Laos vertrokken om daar te gaan trekken en Dennis, Merel en Fleur naar Thailand gegaan! Niet dat we het al hadden gehad met Laos maar we hoorden dat het niet echt de moeite waard is om helemaal naar het zuiden te reizen en dat het veel reistijd in beslag neemt.

Zo zijn we na een slopende busrit (niet werkende slaappillen, elk uur stoppen, alle lichten aan en geen slaapbus), tuktuk ritje, boottochtje, weer een tuktuk, een uur wachten en nog 4 uur in een mini-van na 20 uur in Chiang Mai aangekomen.

Gister hebben we op de fiets de stad verkend en hebben Dennis en Fleur een Thaise kookcursus gevolgd. Super leuk, lekker en leerzaam. We mochten 4 gerechten uitkiezen die we gingen maken en kregen alle recepten mee naar huis. Merel is nog niet zo van het spicy Thaise eten en heeft een lekkere massage genomen en is gaan winkelen.

Vandaag is de verjaardag van de koning. Helaas is het een beetje anders dan onze koninginnedag en drink je uit respect voor de koning juist geen alcohol. Morgen vertrekken we naar Pai. Het idee was om een scooter te huren en met de backpacks achterop daarheen te rijden. Jammergenoeg waren de mensen bij het verhuurbedrijf nogal wazig en zouden we morgenochtend om 7 uur moeten bellen of er scooters aanwezig waren en ze konden niks garanderen of reserveren. Nu gaan we dus maar gewoon met de bus.

Al met al hebben we het super naar ons zin. Het leven is hier heel makkelijk. Mooi weer, lekker eten en alleen maar leuke dingen doen  waar we zin in hebben. De bevolking van de landen waar we doorheen hebben gereisd zijn helemaal ingesteld op het toerisme. In elke plaats waar je komt kan je kiezen uit tientallen hostels en zelfs bij de kleinste aan de rand van de stad gelegen eettentjes is de kaart in het engels vertaald. Je kan echt overal tourtjes/bussen en treinen boeken. We hadden het er al over dat het je zo wel erg makkelijk wordt gemaakt. Een soort backpacken voor beginners. Dit maakt het reizen wel erg relaxed..

Fijne sinterklaasavond allemaal! :-) We zullen van de week weer nieuwe foto's erop zetten!

xxxxx en Liefs Merel & Fleur

1. Annabelle:
    Meiden!!!
    Klinkt allemaal zo ontzettend gaaf en goed!!! Zooooo jaloers op jullie!!! Lekker genieten meiden en dikke kus!!! Xxx
  2. Isabelle:
    5 december 2012
    Mooi verhaal. Ik ben benieuwd naar de foto's.xxxx
  3. Marianne:
    5 december 2012
    voor jullie zal de Sint wel heel ver weg zijn.
    Thailand; bekend terrein voor ons, ben nieuwsgierig waar jullie
    komen.